Møt en designer
Opplever bedre «kontakt med virkeligheten» i jobben som konsulent.
Etter å ha fullført Bachelorgraden i Visuell kommunikasjon ved Monash University i Melbourne, jobbet Karianne Tørum som designer i byrå i 14 år.
– Det var et helt topp sted å starte en arbeidskarriere. Jeg hadde en hel gjeng med flinke folk rundt meg, og det var både trygt og lærerikt.
I byrået jobbet Karianne med alt fra pakningsdesign og identitetsdesign, til retailprosjekter og sist men ikke minst informasjonsdesign og veivisning for Ruter. Og hun er tydelig på at det var oppdraget for Ruters Trafikantinformasjon- og designprogram som hun jobbet med i nesten 7 år, som ledet henne inn i konsulentverdenen.
– Jeg elsket kompleksiteten i alt som skulle kommuniseres. Og som innleid konsulent på 100% engasjement fikk jeg muligheten til å dykke inn i de virkelige problemstillingene, og ikke bare for sluttkunde, men også for drift og vedlikehold av tjenestene. Karianne medgir at hun nok ble litt besatt; –Ja, når du drømmer om tidtabeller har det bikka litt, sier hun og ler.
Men opplevelsen av å «knekke en kompleks kode» gav mersmak. Og Karianne innså at det var dette som trigget henne.
- Å virkelig forstå innholdet, er jo helt vesentlig for å evne å formidle det, sier hun. Siden tiden i Ruter har Karianne jobbet halvannet år som UX designer i SpareBank1. I dag er det forsikringer Karianne setter seg inn i, og det er heller ikke gjort på 3 uker!
Karianne opplever at de store selskapene er gode på å sette sammen team. – De har skjønt effekten av tverrfaglighet, sier Tørum
Tverrfaglige team er et must!
Prosessen blir smidig når designere og utviklere jobber sammen hele veien. Tett dialog med Prosjekteiere og Team leads er vesentlig for å sikre at man jobber mot selskapets strategier og forretningsmål. Og for å vite at man jobber med de riktige tingene må man vite hva som skjer i virkeligheten. Derfor må analyse være påkoblet hele veien.
Hverdagen som konsulent
Noen lurer kanskje på om man blir en litt «ensom ulv» i konsulentrollen, men dette avfeier hun raskt.
– Ensom nei? Snarere tvert i mot. Jeg har dobbelt sett med kollegaer jo! Dfind er gode på å skape et fellesskap, selv om man sitter på forskjellige steder i hverdagen.
Siden det er hyppige eventer, er det også helt valgfritt om man vil delta på alt.
For man skal jo ha et liv utenom jobben også. Og hvordan man balanserer dette kan ikke være opp til arbeidsgiver. Alle har forskjellige behov og er i forskjellig livssituasjon, derfor bør det ikke oppleves som en plikt å være med på alt. Faglig påfyll må også komme etter konsulentens behov og ønsker, mener Karianne. – Det er vel ingenting som er mer demotiverende enn å bli fortalt hva man skal lære mer om, sier hun.
Gjennom konsulenttilværelsen opplever hun at hun har valgfrihet til å velge sin egen vei, samt tillit til at hun tilegner seg den kunnskapen hun trenger for å gjøre jobben sin på en god måte.
– For det er jo jeg som sitter i det oppdraget, hos akkurat den kunden. Og da er det jo bare jeg som vet hva som vil gavne kunden og prosjektet. Og ikke minst meg selv da... Må jo tenke litt på det også, avslutter hun.